torsdag 18. desember 2014

Julekort - dyptrykk

I denne perioden har vi laget julekort. Det var en morsom oppgave som passer veldig bra til denne tiden av året. Julekortene ble trykket på dyptrykk metoden. Det første vi gjorde var å lage en skisse av motivet vi ville ha på julekortet. Jeg lagde to forskjellige motiver, et reinsdyr og en hund.

























Det neste jeg gjorde var å tegne motivene over på en papplate. Etter det ripet vi inn motivet med tannlegeverktøy.


















Da var alt klart til trykking. Først tok vi på etching ink med en avklippet pensel. Vi masserte det godt inn, både med pensel og med fingrene. Så skal inken tørkes av med telefonkatalogpapir. Siste finpuss gjorde vi med taraltan stoff.


Det neste vi gjør i prosessen er å rulle trykket i pressa. Papiret vi bruker da vi trykker skal være fuktig. Her er resultatet av trykkene jeg tok.























Det siste steget i prosessen er å lage julekortene ferdig. Jeg tapet trykkene på et svart ark og pyntet det der etter. Her ser vi resultatet av et av reinsdyrtrykkene mine.



GOD JUL

1 kommentar:

  1. Hallo Mille.
    Godt nyttår!
    Bra jobbet med julekortene dine.

    SvarSlett