torsdag 5. februar 2015

PopArt

Pop art er en kunstretning som utviklet seg som en reaksjon mot den abstrakte ekspresjonismen, som var den dominerende kunstretningen i USA på 1940- og 50-tallet. Navnet kommer av «populærkunst».

Det ble brukt i industridesign, reklame, science fiction og vitenskapelige ideer.

De mest kjente pop art kunstnerne er Eduardo Paolozzi, Richard Hamilton og David Hockney fra England og Sigmar Polke og Gerhard Richter fra Tyskland (60-tallet). 

 Eduardo Paolozzi:                                            



                                          
















Richard Hamilton:

David Hockney:                                                           
Sigmar Polke:
    








Gerhard Richter:



Oppgaven vår var å lage PopArt av et portrett av oss selv. Her er bildet jeg valgte:


Slik ble resultatet av PopArt versjonen:



Det vanskeligste med oppgaven var at det var mange ulike funksjoner å lære seg i photoshop. Jeg har nesten aldri brukt programmet før, så det var mye å sette seg inn i. Det vanskeligste å tegne var nesa og munnen. Tennene ble kun helt hvite fordi det ble ikke fint med oppmerkede tenner. Jeg glemte noen ganger å lage ny layer for hver redigering, men det ordnet jeg etterhvert.

Etter at vi hadde vist fram hverandres bilder for klassen, snappet jeg opp et triks jeg tenkte jeg ville prøve. Det var å bruke filter på bildene. Jeg lagde et nytt bilde og det så slik ut:


Jeg har lært mye om photoshop og syntes oppgaven var morsomt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar